Te oboseste calculatorul

SanatateLeave a Comment on Te oboseste calculatorul

Te oboseste calculatorul

Pe buna dreptate. Daca stai lipita de monitor ore în sir, în fiecare zi, risti sa ai probleme de sanatate

Mai mult de trei – patru ore pe zi în fata calculatorului iti pot afecta coloana, membrele inferioare, ochii, dar si psihicul. Cand folosirea intensa a calculatorului tine de natura muncii tale, e clar ca nu prea poti schimba programul. Însa ceea ce poti face este sa iei unele masuri de protectie si sa eviti sa deschizi calculatorul sau laptopul personal cand ajungi acasa.

Cum îti afecteaza sanatatea

Undele electromagnetice pe care le emite calculatorul sunt o sursa de radiatii ce pot duce la disfunctii, tulburari de metabolism sau dereglari ale sistemului nervos: de la dureri de cap si insomnii sau somn agitat pana la probleme de memorie, anxietate ori depresie. Asupra copiilor, efectele sunt si mai intense si nu e indicat sa petreaca mai mult de doua ore pe zi în fata calculatorului.

Pozitia incorecta si lipsa miscarii ore în sir pot afecta coloana. La început, s-ar putea sa simti doar un usor disconfort, dar în timp te expui la dureri cervicale, lombare, scolioze sau hernii de disc. Si felul în care îti tii picioarele cand stai la calculator este important.

Încearca sa te obisnuiesti sa îti tii picioarele astfel încat sa formeze un unghi de 90 de grade, si în niciun caz picior peste picior, daca nu vrei sa ai probleme cu varicele sau sa îti suprasoliciti musculatura membrelor in ferioare. Foarte importanta în acest sens este si înaltimea scaunului. Însa, cei mai afectati de calculator sunt ochii. Majoritatea celor care folosesc intens calculatorul se plang de disconfort vizual, dificultati de concentrare, vedere încetosata sau sindromul ochilor uscati.

Chiar daca ti se pare ca rezolutia monitorului îti ofera o imagine foarte clara, ochiul urmareste mai greu literele de pe monitor decat scrisul pe hartie. In ceea ce priveste sindromul ochilor uscati, acesta apare ca urmare a faptului ca în fata monitorului nu mai clipesti la fel de des ca în mod normal.
Din cauza concentrarii prelungite, uneori „uiti” sa clipesti si te trezesti cu iritatii ale ochiului, mancarimi, arsuri sau întepaturi.

Lipsa pauzelor, lovirea tastelor cu prea multa putere sau o tastatura prea înalta favorizeaza sindromul tunelului carpian. Este vorba de o formatiune anatomica de la nivelul pumnului prin care trece nervul median.

Cand acest spatiu este comprimat, simti tremuraturi, amorteli si pierzi din forta pe care o are musculatura mainii. Daca problema ramane netratata, musculatura mainii poate fi afectata ireversibil.

Parerea specialistului: Cum ne protejam ochii?

Trebuie sa îti schimbi stilul de lucru si sa ai grija: sa nu fie amplasat monitorul mult prea aproape de ochi (pozitia corecta este la 50-60 cm distanta si la acelasi nivel cu ochii); sa nu lucrezi la calculator cu lumina stinsa si nici sa nu-l amplasezi in asa fel incat lumina naturala sa se reverse peste monitor; lumina naturala trebuie sa vina din lateral; sa micsorezi luminozitatea ecranului calculatorului si sa instalezi un ecran de protectie; sa reglezi intensitatea culorilor, astfel incat sa nu fie prea contrastante si sa respecti pauzele de lucru la calculator (10 minute de pauza dupa fiecare ora petrecuta in fata computerului).

DR. CARMEN POPA – medic specialist oftalmologie – CENTRUL MEDICAL SANADOR

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top